
opdracht <3
debat opdracht

Introductie
Op 2 maart was er een jongerendebat waar ik voor ben gevraagd om een poster te maken door mevrouw Lou en Kosse. Ik deed dat met veel plezier natuurlijk! De opdracht was om een poster en uitnodiging te maken en daarvoor had Lou instructies gestuurd zodat ik op gemak kon beginnen eraan. Ik had Canva gebruikt om het ontwerp te maken.
eerste instructies van Lou
We houden dus een jongerendebat. Dat wil zeggen: er komen partijleden debatteren op KSH vanuit partijen van Haarlemmermeer die meedoen met de gemeenteraadsverkiezingen dit jaar. De debatonderwerpen gaan we met alle vierdeklassers bespreken die maatschappijleer hebben.
Dit zal ovb plaatsvinden op 2 maart 2022 van waarschijnlijk 15:00 tot 17:30. Deze tijd kan door corona nog iets anders uitvallen, maar dit is ongeveer het idee. Als we een def tijd hebben, komt die pas op de poster!
Na dit debat zullen er ook 'verkiezingen' zijn voor het publiek. Dit zal met een echte stemlijst en in een echt stemhokje gebeuren. Zo krijgen ze dus een voorproefje van hoe het is om te stemmen. Het publiek mogen stemmen wie het debat heeft gewonnen, en op wie ze zouden stemmen als de verkiezingen op dat moment zouden zijn. Op die manier komen we er dus achter hoe de scholieren van KSH zouden stemmen. LEUK.
Voor het debat, tijdens de telling van de stemmen en na de uitslag, kan het publiek vragen stellen bij speciale 'stands' (soort markttentjes) voor de verschillende partijen. Hier kunnen deze partijen ook hun eigen flyers uitdelen en met mensen in gesprek gaan.
Ouders zijn ook welkom om te komen, maar we moeten even kijken of dat kan in maart (coronatechnisch).
Dat brengt ons meteen bij een van de andere punten. We weten natuurlijk niet hoe het gaat lopen met corona. Op de poster is het dus belangrijk dat we iets noemen als JONGERENDEBAT EN VERKIEZINGEN IN DE AULA OP 2 MAART 2022 en dan in hele kleine letters "onder voorbehoud". Als het niet live zou kunnen, zullen we een online evenement organiseren, maar dat weten we pas als de maatregelen dan duidelijk zijn.
Ik heb helaas nog geen logo's binnen van partijen die meedoen, die alvast op de uitnodiging/poster zouden kunnen komen. Zodra ik hier iets van meekrijg stuur ik het door.
Wat we concreet van jou moeten hebben:
Een uitnodiging voor PARTIJLEDEN van de gemeenteraad om te komen debatteren op KSH op 2 maart 2022. Deze moet alleen de datum en tijdstip hebben van het debat (en er moet staan onder voorbehoud ivm corona). Ook moet er op staan dat partijen zich t/m dinsdag 15 februari kunnen opgeven om mee te doen. Op de uitnodiging moet ook het logo van KSH staan. Deze moeten we hebben op uiterlijk 1 februari.
Een poster voor HIER OP SCHOOL (leerlingen en hun ouders) in dezelfde stijl als de uitnodiging met de aankondiging van het debat en alle info erop. Op deze poster zullen ook genoemd worden welke partijen er allemaal meedoen met het debat, maar dat is pas duidelijk als de uitnodiging (punt 1) is rondgestuurd. De poster moeten we hebben op uiterlijk 18 februari.
Een flyer, maar deze mag hetzelfde zijn als de poster. Deadline is ook hetzelfde als de poster.
eerste versie
Mijn bedoeling

Ik heb door middel van de instructies de eerste versie gemaakt. Mijn doel voor het maken van de uitnodiging was dat het een professionele uitstraling heeft. Dit deed ik door professionele kleuren te googlen en heb daarvan twee gekozen zodat het wat contrast had. Ik wou de uitnodiging minimalistisch maken, dat deed ik door weinig illustraties te gebruiken en ik heb gebruik gemaakt van symmetrie. Symmetrie laat mensen tevreden voelen.
Mijn doel voor de poster was dat het laat zien met illustraties dat het gaat over debat en dat het mensen aantrekt. Ik wou voor de poster veel illustraties en vormen gebruiken. Ik wou voor de poster het tegenovergestelde van minimalistisch. Ik wou ook diversiteit tonen door verschillende huidskleuren te gebruiken.
Feedback
Het logo van KSH moet nog ergens op de uitnodiging en de poster. Dat valt natuurlijk een beetje uit het kleurpatroon, maar hij hoeft er niet heel groot op!
Kan er ook op de uitnodiging staan dat er "verkiezingen" zijn? Dat vinden de partijen misschien ook wel interessant.
Oh en derde puntje: haal de deadline voor de politieke partijen er maar af. Stel dat een van hen toch ook graag wil meedoen, maar net te laat is, dan hoeven we niet zo streng te zijn. Kun je ook op de uitnodiging zeggen dat geïnteresseerde partijen zich kunnen aanmelden bij l.vanhooff@kshcollege.nl?
Gebruik gender neutrale kleuren in plaats van roze, omdat het jongens niet aantrekt.
tweede versie
Mijn bedoeling

Ik had de kleuren veranderd, zodat het paste bij het KSH logo. Daarnaast had ik de vorm van de eerste versie behouden bij de eerste poster, maar had ik de vorm van de tweede poster aangepast. Dit had ik gedaan, omdat ik de oude versie te rommeling vond en wou het meer professioneel over laten komen en had ik daarom vooral rechte lijnen gebruikt en had ik de groene vlakken met curven toegevoegd voor wat extra creativiteit en contrast.
Feedback
Uitnodiging
1 Het woord 'geïnteresseerd' kan weg. Zet maar gewoon neer: 'aanmelden kan via griffie op griffiecentralepostbus@haarlemmermeer.nl tot en met 16 februari'.
2 in het midden van de uitnodiging mag 'jongeren debat en verkiezingen' staan (het woordje 'en' staat er nu nog niet).
Poster
1 onder 'en verkiezingen' mag nog staan Gemeente Haarlemmermeer. Zo weten scholieren die de poster lezen over welke verkiezingen het eigenlijk gaat.
2 Zet op de poster ook 17:30 ipv 18:00, en misschien is het handig om 'woensdag' bij '2 maart' te zetten.
3 We hebben de deadline voor de politieke partijen dus op de 16 feb gezet. Ik krijg hun logo's straks al binnen, maar we weten nog niet wie er daadwerkelijk mee gaan doen. Als het een te klein of te groot aantal partijen is, dan doen we de logo's misschien helemaal niet meer op de poster. Hier volgt dus nog informatie over!
laatste versie
Ik had alle feedback toegepast en heb verder geen feedback terug gekregen! Dit was mijn laatste versie en dus ook de versie die werd opgehangen.
In werkelijkheid
Nieuws item KSH website
Scholierendebat
Afgelopen woensdag heeft de KSH een jongerendebat en jongerenverkiezingen georganiseerd. Elf van de veertien partijen die op 16 maart a.s. meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen in Haarlemmermeer waren aanwezig om met elkaar in discussie te gaan over onderwerpen die leerlingen belangrijk vinden.
Alle 4 havo- en 4 vwo-leerlingen waren aanwezig en dit hebben de partijen zeker gehoord! De zaal brulde van support naar debatterende partijleden en leerlingen die scherpe en kritische vragen stelden. Na het debat kregen de leerlingen de kans om een-op-eengesprekken te voeren met de partijen en merchandise mee te nemen bij de campagnemarkt.
Na het in zich opnemen van alle standpunten konden de leerlingen stemmen in een authentiek stemhokje en met een origineel stembiljet. Uiteindelijk won de VVD ruim met 36% van de stemmen, gevolgd door de PvdA (24%) en op derde plek eindigde GroenLinks (11%).
De complete uitslag
36% VVD
24% PvdA
11% GroenLinks
10% CDA
6% D66
6% SRH
3% EEN Haarlemmermeer
2% Forza!
1% ChristenUnie-SGP
1% HAP
0% Lijst 12


Een aantal bovenbouwleerlingen deed donderdag 18 november namens de KSH mee aan het Haarlemmermeers Scholieren Debat Toernooi in de plenaire raadszaal van Gemeente Haarlemmermeer. Samen met leerlingen van het Herbert Vissers College, Haarlemmermeer Lyceum TTO, Haarlemmermeerlyceum Zuidrand, NOVA College Hoofddorp en het Kaj Munk College streden ze om de eer. Er werden o.a. debatten gevoerd over het nut van een 'vleestaks' en of actievoeren voor een beter klimaat helpt of niet. De KSH-leerlingen waren 'on fire', want ze mochten het finaledebat voeren! Dat debat, met als tegenstander het Kaj Munk, ging over een verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk in de gemeente Haarlemmermeer. Ze zijn uiteindelijk tweede geworden, een prachtige prestatie, en kregen lovende woorden van de jury: onze leerlingen straalden veel energie uit, hadden diverse en creatieve argumenten met veel gebruik van voorbeelden, presenteerden met lef en hadden respect voor de tegenstanders in het debat. Sam Meerhoff, de begeleidend docent maatschappijwetenschappen: "De leerlingen kunnen trots zijn op hun inzet tijdens de voorbereiding en het debat zelf. De sfeer was steeds heel positief: hard werken en plezier ging steeds samen. De leerlingen hebben van dit toernooi ontzettend veel geleerd: debatvaardigheden, samenwerken, presentatie-skills en jezelf durven uiten over maatschappelijke onderwerpen."
